Srovnání elektromobilů a aut se spalovacími motory z pohledu CO2 stopy firmy
Užití elektromobilů (BEV) ve firemní flotile, mimo jiné, často naráží na otázky: „Produkují elektromobily méně CO2 než auta se spalovacími motory (ICE), ikdyž se započítá výroba baterií?“ či „Je z pohledu celého životního cyklu opravdu elektromobil čistší technologií?“ Nové studie z Kanady a České republiky přinášejí vědecky podložené odpovědi.
Kanadská a česká studie – hlavní rozdíly ve výsledku
Podle kanadské analýzy dosahují BEV o 70–77 % nižších emisí než ICE vozidla. Česká studie pod vedením Kamila Jaššo (FEKT VUT) dospěla k podobným číslům: např. elektrická Hyundai Kona vypustí za 15 let provozu o 39–46 % méně CO₂ ekvivalentu než benzinová verze. Možné rozdíly mezi Kanadou a ČR vysvětluje odlišný energetický mix (podíl fosilních a obnovitelných zdrojů v elektrické síti) v dané zemi.
Specifikem v případě českých závěrů je nutné zohlednit fakt, že vědci pro výpočet CO2 eq. náročnosti počítali stav, kdy ropa (pro výrobu benzínu a nafty) pochází z ropovodu Družba. Tedy šlo o zásadně nižší ekologickou zátěž, než ve verzi výpočtu s dopravou ropy např. tankery.
Zahrnutí výroby baterií u BEV vozidel a kilometrové srovnání
Výroba lithiových baterií zvyšuje emise BEV o 40–70 % oproti ICE vozidlům. Tento CO2 eq. dluh se podle VUT vyrovná již po 17 500 – 32 200 km najetých v ČR. Proč?
Protože efektivita elektromotorů u BEV je 87–91 %, zatímco spalovací motory u ICE využijí jen 16–25 %energie z paliva. I při výměně baterie (což je výjimečné) zůstávají BEV výrazně čistší s nižší celkovou produkcí CO2 eq.
Novým trendem navíc je recyklace materiálů. To pomůže elektromobilům ještě více snížit ekologickou zátěž a CO2 eq stopu.
Bod zlomu a specifika České republiky
Česká republika má kvůli vysokému podílu uhlí (přes 40 %) vyšší emise CO2 eq při výrobě elektřiny než např. Slovensko (jaderná a vodní energie), ale je stále lepší než Polsko (75 % uhlí).
Ve srovnávací studii pak VUT prokázala, že v Polsku se emise BEV vyrovnají benzinovému autu ICE po průměrných 48 000 km nájezdu. V ČR pak průměrný roční nájezd osobních aut činí 13 000 km – emisní break even point (bod zlomu) tedy nastane za 2 – 2,5 roku ve srovnání s podmínkami v Polsku.
Jak maximalizovat přínos BEV vozidel pro snížení CO2 eq stopy firmy
- Nabíjej ze zelené energie (solární panely, zelený tarif od dodavatele).
- Vyhýbat se rychlonabíječkám v době špiček, kdy sítě spoléhají na uhlí.
- Volit vozy s odpovídající baterií (menší baterie = rychlejší vyrovnání CO2 eq dluhu).
Elektro nebo spalovací motory ve firemní flotile u firem v ČR?
Pro firmu počítající jak návratnost investice, tak svou CO2 eq. stopu je důležité se rozhodnout ve více parametrech: např. pořizovací cena, využitelnost, časová perspektiva výše průměrného nájezdu, zdroj energie k nabíjení, projev snížení CO2 eq v jednotlivých Scope i celkově, apod.
Za nejdůležitější považujeme při práci s našimi zákazníky v esgrovia odpověď na otázku: Proč to vlastně dělám?
Díky postoji a výhodnosti (chci) nebo díky tlaku zákazníků a banky na snižování CO2 eq (musím). Tohle je podle nás zásadní si zodpovědět předtím, než přistoupím k samotným výpočtům.
Jak na samotný výpočet?
V případě zodpovězení si základních otázek a při prvotním rozhodnutí lze pro výpočty CO2 eq využít automatizované aplikace esgrovia zde: https://co2.esgrovia.cz/cs/information
Pro rozhodnutí o investici či výpočet její návratnosti i projevu do firemních financí a cash flow nás můžete kontaktovat zde: https://www.esgrovia.cz/poradentstvi/benchmarking
Související články
Čína a Indie tvoří 87% nových uhelných kapacit v první polovině roku 2025
Regulace ratingů ESG: po EU se přidává s legislativou i Velká Británie
Priority čínského nového pětiletého plánu