Srovnání elektromobilů a aut se spalovacími motory z pohledu CO2 stopy firmy

| Marek Sedláček

Užití elektromobilů (BEV) ve firemní flotile, mimo jiné, často naráží na otázky: „Produkují elektromobily méně CO2 než auta se spalovacími motory (ICE), ikdyž se započítá výroba baterií?“ či „Je z pohledu celého životního cyklu opravdu elektromobil čistší technologií?“ Nové studie z Kanady a České republiky přinášejí vědecky podložené odpovědi.

Kanadská a česká studie – hlavní rozdíly ve výsledku

Podle kanadské analýzy dosahují BEV o 70–77 % nižších emisí než ICE vozidla. Česká studie pod vedením Kamila Jaššo (FEKT VUT) dospěla k podobným číslům: např. elektrická Hyundai Kona vypustí za 15 let provozu o 39–46 % méně CO₂ ekvivalentu než benzinová verze. Možné rozdíly mezi Kanadou a ČR vysvětluje odlišný energetický mix (podíl fosilních a obnovitelných zdrojů v elektrické síti) v dané zemi.

Specifikem v případě českých závěrů je nutné zohlednit fakt, že vědci pro výpočet CO2 eq. náročnosti počítali stav, kdy ropa (pro výrobu benzínu a nafty) pochází z ropovodu Družba. Tedy šlo o zásadně nižší ekologickou zátěž, než ve verzi výpočtu s dopravou ropy např. tankery.

Zahrnutí výroby baterií u BEV vozidel a kilometrové srovnání

Výroba lithiových baterií zvyšuje emise BEV o 40–70 % oproti ICE vozidlům. Tento CO2 eq. dluh se podle VUT vyrovná již po 17 500 – 32 200 km najetých v ČR. Proč? 

Protože efektivita elektromotorů u BEV je 87–91 %, zatímco spalovací motory u ICE využijí jen 16–25 %energie z paliva. I při výměně baterie (což je výjimečné) zůstávají BEV výrazně čistší s nižší celkovou produkcí CO2 eq.

Novým trendem navíc je recyklace materiálů. To pomůže elektromobilům ještě více snížit ekologickou zátěž a CO2 eq stopu.

Bod zlomu a specifika České republiky

Česká republika má kvůli vysokému podílu uhlí (přes 40 %) vyšší emise CO2 eq při výrobě elektřiny než např. Slovensko (jaderná a vodní energie), ale je stále lepší než Polsko (75 % uhlí).

Ve srovnávací studii pak VUT prokázala, že v Polsku se emise BEV vyrovnají benzinovému autu ICE po průměrných 48 000 km nájezdu. V ČR pak průměrný roční nájezd osobních aut činí 13 000 km – emisní break even point (bod zlomu) tedy nastane za 2 – 2,5 roku ve srovnání s podmínkami v Polsku.

Jak maximalizovat přínos BEV vozidel pro snížení CO2 eq stopy firmy

  1. Nabíjej ze zelené energie (solární panely, zelený tarif od dodavatele).
  2. Vyhýbat se rychlonabíječkám v době špiček, kdy sítě spoléhají na uhlí.
  3. Volit vozy s odpovídající baterií (menší baterie = rychlejší vyrovnání CO2 eq dluhu).

Elektro nebo spalovací motory ve firemní flotile u firem v ČR?

Pro firmu počítající jak návratnost investice, tak svou CO2 eq. stopu je důležité se rozhodnout ve více parametrech: např. pořizovací cena, využitelnost, časová perspektiva výše průměrného nájezdu, zdroj energie k nabíjení, projev snížení CO2 eq v jednotlivých Scope i celkově, apod.

Za nejdůležitější považujeme při práci s našimi zákazníky v esgrovia odpověď na otázku: Proč to vlastně dělám?

Díky postoji a výhodnosti (chci) nebo díky tlaku zákazníků a banky na snižování CO2 eq (musím). Tohle je podle nás zásadní si zodpovědět předtím, než přistoupím k samotným výpočtům.

Jak na samotný výpočet?

V případě zodpovězení si základních otázek a při prvotním rozhodnutí lze pro výpočty CO2 eq využít automatizované aplikace esgrovia zde: https://co2.esgrovia.cz/cs/information

Pro rozhodnutí o investici či výpočet její návratnosti i projevu do firemních financí a cash flow nás můžete kontaktovat zde: https://www.esgrovia.cz/poradentstvi/benchmarking

Související články

EU schválila nová pravidla pro reporting udržitelnosti

Evropský parlament schválil finální zjednodušená pravidla pro podávání zpráv o udržitelnosti a náležitou péči. Nově budou pod povinnost reportingu spadat pouze firmy s více než 1000 zaměstnanci a ročním obratem nad 450 milionů EUR. Náležitou péči musí zavést pouze společnosti s více než 5000 zaměstnanci a ročním obratem přes 1,5 miliardy EUR.Poslanci Evropského parlamentu schválili v úterý 16. prosince 2025 finální úpravu požadavků na implementaci principů udržitelnosti do života firem působících v zemích EU. Tento krok navazuje na přijetí balíčku Omnibus I, kterým Evropská komise zahájila v únoru 2025 kroky ke snížení zátěže podniků v oblasti dodržování předpisů zaměřených na …
Eliška Kozubíková
ČÍST VÍCE

Rozvíjející se trhy táhnou elektromobilitu

Podle analýzy think tanku Ember (“The EV leapfrog – how emerging markets are driving a global EV boom”), globální boom elektromobilů už není poháněn jen Evropou a Čínou. Ještě donedávna …
Rozvíjející se trhy táhnou elektromobilitu
Jiří Staník
ČÍST VÍCE

Dostatek levné energie jako určující faktor business udržitelnosti

Článek Financial Times „What if the AI race isn’t about chips at all?“ přináší zajímavou myšlenku: závod o umělou inteligenci může nakonec rozhodnout ne dostupnost čipů, ale dostatek levné elektřiny. …
Dostatek levné energie jako určující faktor business udržitelnosti
Jiří Staník
ČÍST VÍCE